Om os

Secondly vil gøre det NEMT at sælge genbrug! Vores mission er at hjælpe genbrugsforhandlere og upcycle brands med at øge salget af genbrugsvarer og samtidig skabe en øget opmærksomhed om genbrugsforhandlere i Danmark. Vi mener nemlig, at man ved at samle flere forhandlere ét sted, kan skabe en synergi effekt der øger salget hos hver enkelt forhandler.

Est. 2020

Secondly blev grundlagt i juli 2020 af Maria Clemmensen og Elin Brimnes, med en drøm om at skabe et kvalitetssikret genbrugsunivers, hvor man kan blive inspireret fremfor overvældet af udvalget af forhandlere og genbrug i lav kvalitet. Idéen opstod allerede i 2019, da førstnævnte stifter havde svært ved at finde og lokalisere genbrugsforhandlerne af vintage. Manglende tid og kendskab til forhandlerne blev en forhindring, der gjorde forbrugerrejsen mindre overskuelig og tiltalende. Samtidig oplevede hun et stort udbud af genbrug i lav kvalitet på diverse genbrugsplatforme. Denne frustration fik hende til at skitsere en platform, der var tiltænkt professionelle genbrugsforhandlere, og hvor fokus var på selve brugeroplevelsen. Senere fandt Maria den ildsjæl og partner hun ledte efter, Elin, og sammen påbegyndte de rejsen i at bygge det, der i dag hedder Secondly – som nu er blevet til virkelighed!

Markedspladsen Secondly er bygget som en app, hvor forbrugere får adgang til et overskueligt overblik over genbrugsforhandlernes varer i real tid. Appen er udviklet med forbrugeroplevelsen i fokus, der skal gøre det nemt og overskueligt at varetage en online salgsindsats, og samtidig spare forbrugere for tid og indsats, når det kommer til at finde genbrugsvarer af høj kvalitet.

Secondly Founders 2

Vores vision

Vi ønsker at reducere tøjspild ved at gøre det lettere at sælge og købe genbrugstøj af kvalitet. Vi ønsker at inspirere til en ændring af vores tøjforbrugsvaner med en styrket bevidsthed om overforbrugets miljø- og klimamæssige konsekvenser, og styrke opfattelsen af tøjets værdi, når det forhandles som genbrug.

Årsagen til, at vi valgte at arbejde med genbrug og nedbringelsen af overforbrug, skyldes en kæmpe interesse i løsninger på de miljømæssige udfordringer. Tøj er ekstremt klimabelastende, og miljøforurening og CO2-udledning af tøjaffald er blot nogle af de afledte effekter af modeindustrien. Vi blev bevidste om, baseret på en række undersøgelser, at den danske befolkning er blandt dem, der forbruger mest i verden, når talen er om tøjforbrug! Faktisk viser en stor undersøgelse, at vi i gennemsnit lader omkring 30 % af vores garderobe hænge i skabet. Der findes altså et stort uudnyttet potentiale i det tøj der sælges og købes i Danmark. Med andre ord er der en masse tøj, der går til spilde, og et stort uforløst potentiale i varer af høj kvalitet, hvilket er årsagen til, at Secondly idéen opstod!

Markedspladsen Secondly er bygget som en app, hvor forbrugere får adgang til et overskueligt overblik over genbrugsforhandlernes varer i real tid. Appen er udviklet med forbrugeroplevelsen i fokus, der skal gøre det nemt og overskueligt at varetage en online salgsindsats, og samtidig spare forbrugere for tid og indsats, når det kommer til at finde genbrugsvarer af høj kvalitet.